torstai 13. kesäkuuta 2013

Perinteinen media ja blogimainonta

Perinteinen media pyrkii kampittamaan uudet toimijat mediamarkkinoilla eli bloggarit. Bloggarit syövät perinteisten vauraiden mediatalojen kuormasta ja tämä herättää nyt mediamerkkinoiden muutenkin pienentyessä valtavasti vihaa.

Suositut bloggarit kuten Mungolife syövät perinteisen median hyvin palkattujen toimittajien luksuselämän pois.
http://www.nordnetblogi.fi/ilkka-alma-median-osakkeet-ja-mediakentta/12/06/2013/

Suurin osa blogeista ei luultavasti tuota juuri mitään vaikka niissä onkin mainoksia. Blogit kuitenkin alentavat sitä hintaa mitä perinteinen media voi saada mainospaikoistaan. Lisäksi blogit tarjoavat mainostajille vaihtoehdon. Kilpailuviranomaisten pitäisi nyt herätä perinteisen median toimiin ja estää mainosmarkkinoiden kilpailun estäminen. 
http://yle.fi/uutiset/bloggaajat_tyrmaavat_uuden_luonnoksen_blogimainonnan_saannoiksi/6682281

http://fuckfash.blogspot.fi/

Nuorten näyttävien naisten pitämissä blogeissa on mainontaa paljon. Todennäköisesti kuluttaja kuitenkin tunnistaa nämä mainonnalliset elementit helposti. Kyseessä ovat kuitenkin pääasiassa elämäntapa blogit eivätkä mitkään kuluttajaneuvonnan sivut.

http://antonhelsinki.blogspot.fi/
Miesten pitämät sivustot ovat myös mainonnan osalta karuja. Esim. Petteri Järvisen sivustot tuskin innoittavat ketään ostamaan yhtään mitään.
http://pjarvinen.blogspot.fi/

Blogit ovat tarjonneet myös vammaisille mahdollisuuden kertoa elämästään.
http://pietar.in/

http://www.f1-kimi.com/

4 kommenttia:

  1. Tää mainonnansäätelyhanke tuntuu todella ulkopuoliselta ja vieraalta bloggaajan näkökulmasta. Sama kuin minä päättäisin, keitä naapuri saa kutsua kylään, tai jotain yhtä luonnotonta..

    VastaaPoista
  2. Perinteisen median tulokset ovat romahtaneet ja joka euro bloggaajalle on pois moninkertaisesti lehtiyhtiöiltä. Samankaltaisia hankkeita on mm. USA:ssa eli sääntelyn lisäys ei ole sinällään mitenkään yllättävää.

    VastaaPoista
  3. Miksi tästä näin paljon kohutaan? Miksi jotain yksityistä bloggaria pitäisi millään tavalla kiinnostaa jonkun asiakkuusmarkkinointiliiton antamat suositukset? Yksityishenkilöä koskee muutenkin vain pieni osa lehdistöä koskevasta lainsäädännöstä. Yksityishenkilön ei tarvitse esim. nimetä päätoimittajaa julkaisulleen saati ilmoittaa siitä.

    VastaaPoista
  4. Sääntelyn laajenemisen uhka. Sääntely on Suomessa perinteisesti aina laajentunut.

    VastaaPoista