maanantai 23. huhtikuuta 2012

Käytetyt pelit ja Yield Management

Pelisuunnittelija syyttää käytettyjen konsolipelien kaupan pitävän uusien pelien hinnat korkeina. Kritiikkiä saa etenkin käytettyjä pelejä ostava ja myyvä GameStop-ketju.
http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/quotkaytetyttyjen+pelien+myynti+tappoi+hyvat+yksinpelit+ja+pelien+luovuudenquot/a802294

Käytettyjen pelien myynnin syyllistäminen on järjetöntä, koska pelien kustantajilla on hyvät mahdollisuudet hallita pelien myyntiä. Ainakin Yield Managementin menetelmillä ja pelikokoelmia tekemällä jakeluketjun hallinnan pitäisi olla mahdollista.
http://hothardware.com/News/If-You-Resell-Your-Used-Games-The-Terrorists-Win/

Käytetyt pelit tuovat pelialalle paljon hyvää. Luultavasti iso osa käytetyistä peleistä saaduista euroista käytetään uusien pelien ostoon eli pelivalmistajilla ei pitäisi olla mitään valittamisen aihetta. Lähinnä käytettyjen pelien myynti laajentaa pelikauppaa köyhempien kuluttajien suuntaan, joilla ei olisi muuten varaa ostaa pelejä.
Sekä Braben että Browne arvostelivat GameStop-peliliikeketjua. Käytettyjen pelien kaupan osuus kansainvälisen GameStopin liikevaihdosta on noin neljännes eli 2,46 miljardia dollaria vuoden 2010 tietojen perusteella, HotHardware kertoo.
http://hothardware.com/News/If-You-Resell-Your-Used-Games-The-Terrorists-Win/

Yhdysvalloissa laki sallii kaupan kaikella irtaimella omaisuudella eli pelivalmistaja ei siellä helposti pääse osingoille käytetyn tavaran myynnistä. Euroopassa asiat eivät välttämättä ole näin mutta Suomessakin käydään laajasti kauppaa käytetyillä peleillä. Pelivalmistajat ovat kuitenkin pyrkineet rajoittamaan pelien verkkopeliominaisuuksien käyttöä käytetyissä peleissä vaatimalla erilaisia tunnussanoja, jotka ovat kertakäyttöisiä.

Kehittyneillä revenue management tekniikoilla peliala kykenisi saamaan suuremmat tulot ilman turhaa valittamista ja samalla asiakastyytyväisyyskin voisi parantua.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti