perjantai 26. lokakuuta 2012

Kulutuskäyttäytymisen muutos digiajassa

Olen huolissani. Huoleni kohdistuu Suomen tilanteeseen digitaalisessa maailmassa. Päivä päivältä näen enemmän ja isompia muutoksia kuluttajien käyttäytymisessä, ja niiden ajattelu hermostuttaa. Haluaisin pystyä peittämään niiltä silmäni, mutta jos jonkun asian näkee edessään joka päivä, ei sitä voi paeta. Suomen on aika aukaista silmänsä digitaaliselle todellisuudelle.
http://www.marmai.fi/blogit/sosiaalinen_sukellusvene/aika+kohdata+digitaalinen+totuus/a2151734

Helena Aurama kirjoittaa kuluttajien käyttäytymisen muutoksesta digiajassa.
http://www.sosiaalinenmedia.com/2012/10/helenen-uusin-m-kasittelee-digitaalisen.html

Auramon kirjoitus sinällään käsittelee relevantteja asioita, muttas siitä huokuu syvä ymmärtämättömyys digiajasta, jossa elämme. Nykytalous on vaiheessa jossa arvoketjut voidaan purkaa ja toiminnot sijoittaa sinne missä ne pystytään järjestämään järkevästi (ja tehokkaasti). Kaikkea ei kannata tehdä itse ja se koskee myös kansakuntia.

Suomalaisten hyvinvoinnille on edullista, jos käytössämme on maailmanluokan alihankkijoita.
Aikakauslehdet: Oma aikakauslehtien tilaamiseni on muuttunut. Luen nykyään enemmän blogeja ja joissain tapauksissa tilaan lehtiä tablettiini. Sitten on vielä Amazon, jossa kirjat voi kätevästi tilata silloin kun huvittaa omalle päätelaitteelle. Rahojani valuu Amazonille noin 30-50€ kuukaudessa.
http://www.marmai.fi/blogit/sosiaalinen_sukellusvene/aika+kohdata+digitaalinen+totuus/a2151734

Amazonin kaltaista yritystä ei pystytä Suomessa toteuttamaan, koska ei päästä niihin volyymeihin mitä tarvitaan. Lisäksi jo pelkästään ison valikoiman rakentaminen on mahdotonta. Suomalainen toimija ei kykenisi millään solmimaan tarvittavia sopimuksia ja yhteistyökuvioita. Suomalaisten etu on käyttää maailmanluokan agentteja kuten Dealextreme, Amazon, Alibaba jne.
http://www.amazon.com/

http://dx.com/

http://www.aliexpress.com/

http://www.alibaba.com/

Aliexpress on kuluttajakauppaa käyvä Alibaban tytäryritys.

Suomalaisten kannattaa keskittyä siihen osaan liiketoimintaa, joka voidaan tehdä paremmin kuin muualla tai vähintään riittävän hyvin. Suomi voisi mm. toimia Kiinan porttina eurooppaan enemmän. Suomi on EU:n lähin kolkka lentoliikenteelle Kiinaan eli Suomessa voisi hyvinkin toimia kiinan kauppaa erikoistuneita yrityksiä. Nyt esim. Kiinan kauppaan erikoistuneille yrityksille ongelmaksi nousee järjettömän korkea ALV mutta jos ALV saataisiin alas niin liiketoimintamahdollisuuksia voisi löytyä. Samoin lainsäädäntö ja verotus pitäisi modernisoida vastaamaan kasvavan Kiinan tarpeita. Suomi voisi EU:ssa profiloitua Kiinan ystävänä, joka tukee Kiinan pyrkimyksiä EU:n sisällä kaikin mahdollisin keinoin. 

http://www.mobiiliblogi.com/2012/10/26/kiinalaiset-kopioivat-jo-ipad-minin-markkinoille-marraskuussa-99-dollarin-hintaan/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti