perjantai 23. joulukuuta 2011

Lentomatkustus ja kauppasota

Europe's high court cleared the European Union's carbon-trading scheme for air travel, due to be implemented this January. U.S. and Canadian airlines had challenged the EU scheme, added in 2008 to a 2003 directive. Flight operators would have to use sellable emissions allowances under the plan, which creates incentives for efficiency measures. Following an adviser's opinion from October, the Court of Justice of the European Union ruled Wednesday that the framework does not violate international law.
http://www.courthousenews.com/2011/12/23/42528.htm
Runsas viikko sitten liikenneministerimme Merja Kyllönen ministerikokouksen jälkeen tarkoin valituin sanankääntein pohti sitä, että muu maailma, niin sanottu kolmas osapuoli, ei haluakaan noudattaa päästökauppaa, hän ei paljastanut mitään uutista.
http://www.aamulehti.fi/Paakirjoitukset/1194711718656/artikkeli/vain+vahan+yli+viikko+ja+sitten+sota.html
A bipartisan House of Representatives committee this past September introduced a law that would prohibit implementation of the EU scheme.
http://www.courthousenews.com/2011/12/23/42528.htm

Nyt sitten mietitään tarviiko Amerikkalaisten lentoyhtiöiden maksaa.
Kolmisenkymmentä EU:n ulkopuolista maata on herännyt jo vastalausetasolle. Pisimmällä lienee Yhdysvallat, missä edustajainhuone jo lokakuun lopulla kielsi maan lentoyhtiöitä osallistumasta päästökauppaan.
http://www.aamulehti.fi/Paakirjoitukset/1194711718656/artikkeli/vain+vahan+yli+viikko+ja+sitten+sota.html

EU:n ja Yhdysvaltojen välillä on mm. Open Skies järjestely, joten sinällään ei ole selvää, että EU:lla on oikeus määrätä maksuja Amerikkalaisille lentoyhtiöille. 
The airlines and their trade association, Air Transport Association of America – now known as Airlines for America – had challenged the legality of the EU’s Aviation Directive in May, claiming it infringed international law and the EU-U.S. open skies agreement.

Nyt sitten mietitään onko tuomioistuimen päätös laillinen ja voiko EU pakottaa Amerikkalaisen yrityksen maksamaan. 

The president of UPS Airlines has suggested that it could, for example, route flights between its hubs in Hong Kong and Cologne, Germany, via Mumbai, India, and only owe for carbon permits for the Mumbai-Cologne leg of the trip. Such a move would cut UPS’ permit costs by a quarter, but increase the journey’s total length by 900 miles and the carbon emissions associated with it by a third, the Journal reports.


EU:lle päätös voi tulla kalliiksi, koska EU:ssa Italia, Espanja ja Kreikka ovat riippuvaisia turismista ja hintojen korotukset vievät turistit muualle. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti