tiistai 11. joulukuuta 2012

Puttonen ei ymmärrä Applea

Puttosen mukaan Applen loputonta voittokulkua todennäköisempää on, että joku kilpailijoista keksii jotain, millä se kiilaa lähemmäs Applea. Se taas söisi Applen menestystä, vaikka markkina jonkin verran kasvaisikin.
http://www.uusisuomi.fi/raha/55749-professori-teki-havainnon-nain-jarjeton-applen-ylivoima

En tiedä millä planeetalla Vesa Puttonen elää mutta nyt Puttoselta on karannut mopo pahasti. Puttonen unohtaa varsin iloisesti, että digituotteissa verkostovaikutukset vahvistavat vahvojen yritysten asemaa.

Huimasta ylivoimasta huolimatta esimerkiksi Nokiaa verrataan Suomessa usein juuri Appleen.
- Meillä suomalaisilla on perspektiiviharha, että ne olisivat jotenkin tasa-arvoisia kilpailijoita. Markkina-arvot kuitenkin heijastelevat, että ne kilpailevat aivan eri hehtaareilla, Puttonen sanoo.
http://www.uusisuomi.fi/raha/55749-professori-teki-havainnon-nain-jarjeton-applen-ylivoima

Puttonen kuitenkin ymmärtää Nokian aseman eli Puttonen on kuitenkin perusjärkevä. Nokian asema on vaikea ja paljon riippuu miten Microsoft kykenee pärjäämään. Parhaimmassakin tapauksessa iso osa tuotosta uhkaa mennä Microsoftille eli Nokiaan uskovan kannattaisi ehkä sijoittaa osa Nokiaan aikomastaan potista Microsoftiin.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=apple+NOK+microsoft+google+htc

http://www.mobiiliblogi.com/2012/12/11/huawei-panostaa-sisaltoon-avaa-tutkimuskeskuksen-helsinkiin/

Vesa Puttosen suuri innovaatio on korvata tulipaloissa käytetty sammutusvesi euron seteleillä. Palamattomat erikoiskäsitellyt euron setelit pysäyttävät suurenkin palon hetkessä ja sammutusvesi voidaan vaikka lähettää Afrikkaan hätäapuna.

4 kommenttia:

  1. Totta, verkostovaikutukset vahvistavat vahvojen yritysten asemaa. Toisaalta heikentävät heikkoja, minkä Nokia on saanut viime vuosina kokea. Mielenkiintoista on nähdä näiden molempien yritysten markkina-arvon ja tuloksen kehitys seuraavan vuoden aikana. Nyt olen ollut huomaavanani käänteen sekä uutisoinnissa, että verkosssa liikkuvien viestin sisällössä. Applesta tulee nyt säännöllisesti uutisia kuten "varoitetaan käyttämästä iPhone 5:n navigointia, koska useita ihmisiä eksynyt pahasti..." ja Nokiasta vastaavasti entistä usemmin ylistäviä uutisia. Kaikki nämä leviävät verkossa nopeasti. Omissa sosiaalisen median kanavissani Applen tuotteita ei enää hehkuteta kuten ennen, sellainen on tuntuma. Mahtaako käänne olla jo tapahtunut...

    VastaaPoista
  2. Verkostovaikutukset eivät ole ainoita. Applen tuotteet ovat muotituotteita ja jos joku asia on pinnalla tarpeeksi kauan siihen yksinkertasesti kyllästytään. Voi olla että älypuhelimet yleensäkin menettävät hohdettaan, koska eivät enää ole uusia ja kaikilla tahtoo olla. Aikanaan walkmanit olivat kova juttu ja sekin meni ohi.

    VastaaPoista
  3. Jussin kanssa samaa mieltä. Aina löytyy ihmisiä, joille ei kelpaa sama kuin muille. Joku valitsee iPhonen sijaan muun puhelimen ja kohta onkin uusi trendi nousemassa.

    Voisi ajatella, että itunesin tuotteet ja appsit sitoisivat iPhonistit iPhoneen, mutta tulevaisuus näyttää kuitenkin olevan erilaisissa Striimauspalveluissa, jolloin päätelaitteella ei ole niin väliä.

    Ei Apple mihinkään katoa, mutta on vaikea nähdä, sitä maailman arvokkaimpana yrityksenä tulevinakin vuosina

    VastaaPoista
  4. Iso tekijä nyt on kiina elektroniikan nousu.
    http://tietsikka.blogspot.fi/2012/12/4-ydin-a7.html

    Kiinasta on tullut iso tekijä myös suunnittelu, brändi jne puolella. Samoin kiina on isoin yksittäinen kännymarkkina.

    VastaaPoista