Jos suomalaiset matkustaisivat laivoilla tai niillä kuljetettaisiin suomalaisille hyödyllistä tavaraa niin silloin hyötyjä tulisi myös laivojen käytöstä mutta nyt niin ei tapahdu. Suomalaisten omat kuljetustarpeet ovat niin pienet, että sitä varten ei nykymaailmassa kannata ylläpitää teollisuutta. Erityisesti koska suomalaiset laivat ovat liian kalliita suomalaisten omaan käyttöön.
http://www.ts.fi/uutiset/talous/428115/STX+esiin+eduskunnassa++Uotila+vaati+lainaa+Orpo+ei+maininnut
Telakat (STX) ja yleensäkin meriteollisuus voivat olla teollisuudenala johon Suomen ei kannattaisi sijoittaa ollenkaan. Itse en kannata tukitoimia, koska tukeminen vääristää taloutta. Tukien haitallisuus on varsin laajalti tunnustettu tosiasia.
http://www.verkkouutiset.fi/index.php/talous/982-talous/114276-suomen-yrittajat-stx-finlandin-rahoitus-ratkaistava-nopeasti
Turun STX-telakka on havitellut sopimusta loistoristeilijän valmistamisesta amerikkalaiselle yhtiölle. Yhtiö kuitenkin maksaisi vasta laivan valmistuttua, minkä vuoksi STX on sanonut tarvitsevansa valtiolta lainaa 50 miljoonaa.http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/55893-telakkayhtio-pyytaa-suomelta-50-milj-eu-valtion-ei-pida-viivytella
Jos tuki voidaan myöntää esim. lainana ja sitten valtio saa sille riski (väh. 20%) huomioonottaen kohtuullisen tuoton niin silloin pitäisin mahdollisena, että valtio voi myöntää lainan. Olemattomat tuottovaatimukset tuhoavat yritysten insentiivit toimia tehokkaasti ja tämä olisi väärin yrittäjiä kohtaan jotka kykenevät tekemään tulosta.
Eiroopan talousongelmat johtuvat pitkälti siitä, että pääoman tuottovaatimukset on poliittisilla päätöksillä mitätöity ja siten euroopan pääomat on kohdennetu järjettömästi julkiseen törsäilyn rahoittamiseen ja huonosti (tai olemattomasti) tuottaviin sijoituksiin. Telakkojen tukeminen on saman politiikan huipentuma ja siten järjetöntä.
http://euroetana.blogspot.fi/2012/12/teollisuuden-sahkonkulutus-saavutti.html
Laivojen valmistus on energiaintensiivistä. Tälläinen tuotantomalli ei pyöri millään tuulivoimalla ja siten sitoo Suomen ydinvoimaan.
http://yle.fi/uutiset/risteilijakaupan_lainaehtoja_hierotaan_viela_tanaan/6419697
Laivateollisuuden tukeminen tarkoittaa samalla, että laivoihin laitetaan energiaa valtavasti ja samalla lämmitetään maapalloa. Ilmastonmuutoksen kannalta turhien laivojen rakentaminen on ylellisyyttä, johon meillä ei ole varaa.
http://reijotossavainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127359-hallituksen-suhteellisuudentaju-hukassa
http://ilmastohuijaus.blogspot.fi/2012/12/ilmakeha-on-kaoottinen-systeemi.html
http://ilmastohuijaus.blogspot.fi/2012/12/ilmakeha-on-kaoottinen-systeemi.html
Energiaintensiivisen teollisuuden tukeminen on valinta saastuttavan elinkeinorakenteen puolesta.
http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/9195-sttk-n-maenpaa-varoittaa-hidastelusta-valtiolta-tukea-stx-n-telakalle
http://www.demari.fi/politiikka/paakirjoitukset/8706-jattilaivan-tilaus-tulisi-kreivin-aikaan
Degrowth talous ei tarvitse juurikaan talouskasvua vaan toimii vallan hyvin myös talouslaskun aikaan.
http://thomastaussi.blogspot.fi/
Suomi ei tarvitse työtä vaan työttömiä leppoistajia jotka osaavat nauttia elämästä.
No, he [korealaiset] yrittävät tietenkin vedättää, että mennään sitten Ranskaan, kun Ranskan valtio antaa apua. Jos heillä on vaihtoehtona rakentaa laiva siellä niin, että joku muu hoitaa viulut, niin bisnesmies katselee aina rahan perään. Tämä on raakaa peliä, Saarikangas sanoo.http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2012/12/17/iso-masa-stxn-ahdingosta-harskia-pelia-korealaisilta/201243920/12
Korealaisten ei kannata antaa vedättää vaan antaa sitten kaatua koko telakkateollisuuden.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti