sunnuntai 7. helmikuuta 2021

EU:n digimaksu

 EU:hun on tulossa jonkinlainen uusi vero: digimaksu. Tälläinen maksu on sulaa hulluutta, koska EU on jo muutenkin jäänyt jälkeen uudessa tietotekniikassa. 

Omia varoja koskeva suunnitelma on osa toimielinten välistä sitovaa sopimusta. Vuodesta 2021 alkaen kerätään kierrättämättä jääneen muovijätteen määrään perustuvaa maksua. Tämän lisäksi suunnitelma sisältää vuodesta 2023 alkaen päästökauppajärjestelmään perustuvien omien varojen käyttöönoton (kytkeytyy mahdollisesti hiilitullimekanismiin). Vuodesta 2023 alkaen puolestaan suunnitellaan otettavaksi käyttöön digimaksu. Lisäksi suunnitellaan uutta finanssitransaktioveroa ja yrityssektoriin tai yhteiseen yhdistettyyn yhteisöveropohjaan liittyvää tuloa (vuodesta 2026 alkaen).

https://www.europarl.europa.eu/news/fi/press-room/20201211IPR93621/parlamentti-hyvaksyi-eu-n-pitkan-aikavalin-budjetin-vuosille-2021-2027 

Tälläiset maksut ovat mielettömiä tilanteessa, jos Superäly etenee yötä päivää ja samalla EU on jäänyt rajusti jälkeen kaikessa huipputeknologiassa. Annammeko tulevaisuuden teknologiat Amerikkalaisten käsiin?

Suomalaisten sijoittajien kannattaa nyt pitää pää kylmänä ja sijoittaa Amerikan teknologiaosakkeisiin enemmän. Euroopassa on turha haaveilla mistään. Euroopan ainut tapa toimia on tappaa uudet teknologiat veroilla. Hävettää olla eurooppalainen. 

Uuden budjettikauden eräs merkittävin asia on EU:n omia varoja eli budjetin tulopuolta koskevat linjaukset. Toimielinten välisessä budjettisopimuksessa määritetään EU:n omien varojen käyttöönoton liittyvästä aikatauluista. Vuodesta 2021 alkaen EU alkaisi kerätä uutta maksua, joka pohjautuu kierrättämättä jääneen muovijätteen määrään. Lisäksi suunnitelmana on, että vuodesta 2023 alkaen EU:ssa otettaisiin käyttöön omien varojen järjestelmä, joka perustuisi päästökauppajärjestelmään sekä mahdollisesti uuteen EU:n hiilitullimekanismiin. Lisäksi suunnitteilla on, että vuodesta 2023 alkaen EU:ssa otettaisiin käyttöön digimaksu. Niin ikään suunnitteilla on, että tulevaisuudessa, vuodesta 2026 alkaen, EU:ssa voitaisiin ottaa käyttöön mahdollisesti finanssitransaktiovero tai ohjata yrityssektorin tai yhteisöveron tuloja EU:n budjettiin.

https://www.mtk.fi/-/katseet-eun-budjetin-tulopuoleen

Ihan pienellä Googlailulla en löytänyt mitään mikä se digimaksu sitten on. 

Osa nyt neuvotellusta lisärahoituksesta tulee uudelleen kohdennuksista ja osa on kokonaan uusia määrärahoja, jotka otetaan pääosin EU:n kilpailulainsäädännön rikkomisesta määrättävistä sakoista. Sopuun sisältyy niin ikään juridisesti sitova suunnitelma luoda EU:lle uusia tulonlähteitä seuraavan seitsemän vuoden aikana. Näitä kaavailtuja niin kutsuttuja uusia omia varoja ovat muun muassa muovijätteen määrään ja päästökauppaan perustuvat maksut, digimaksu sekä finanssitransaktiomaksu. Lue lisää aikaansaadusta kompromissista parlamentin sivuilta täältä ja neuvoston sivuilta täältä. Rahoituksen tarkka ohjelmakohtainen jakautuminen löytyy täältä.

https://helsinki.eu/marraskuun-uutiskirje-on-julkaistu/ 

Nämä maksut ovat kaikki luonteeltaan täysin mielipuolisia. Finanssitransaktiomaksu kuulostaa kanssa pahalta; ajaako se kaiken kaupan EU:n ulkopuolelle? Ei ole mikään ihme, että Britannia erosi EU:sta. EU:n politiikka on todella hullua. 

Euroopan komissio on ehdottanut pitkäaikaisen budjetin ja EU:n elpymispaketin rahoittamiseksi EU:n budjettiin omien varojen eriä (”own resources”), muun muassa: 

Yhteinen yhdistetty yritysveropohja (CCCTB, common consolidated corporate tax base)

Sisämarkkinavero (Single Market Tax)

EU:n digivero (DST, Digital Services Tax) tai digimaksu (Digital Levy)

Päästökaupan laajennus (ETS, Emission Trading System)

Hiilidioksidikustannusten rajamekanismi (CBAM, Carbon Border Adjustment Mechanism)

Kertakäyttömuovien verotus

Finanssitransaktiovero (FTT, Financial Transaction Tax)

EU:lla ei ole verotusvaltaa. Verotus on vielä jokaisen jäsenmaan omassa kansallisessa päätösvallassa. EU:n komissio on myös ehdottanut määräenemmistöpäätöksiin siirtymistä veroasioissa yksimielisyysvaatimuksen sijaan. Tällöin pienillä jäsenmailla ei olisi entisen kaltaista vaikuttamismahdollisuutta verotuksessa.

https://helsinki.eu/marraskuun-uutiskirje-on-julkaistu/

Euroopan komissio julkaisi 19.10. päivitetyn työohjelmansa vuodelle 2021. Työohjelma kuvaa konkreettisia tapoja saavuttaa edistystä Euroopan komission puheenjohtajan Ursula von der Leyenin kuudella poliittisella painopistealueella ja se sisältää lisäksi lainsäädäntöaloitteita. Vuoden 2021 työohjelman prioriteeteissa korostuvat vihreä kehitys ja digitalisaatio. Konkreettisia esitettyjä politiikkatoimia ovat  muun muassa päästöjen vähentäminen 55 %:lla vuoteen 2030 mennessä, hiilidioksidipäästöjen tullimekanismi, eurooppalainen sähköinen henkilökortti, lainsäädäntöehdotus tekoälyyn liittyvistä turvallisuuskysymyksistä ja datan käytöstä sekä uuden eurooppalaisen biolääketieteen tutkimus- ja kehitysviraston perustaminen. Lue komission työohjelma kokonaisuudessaan täältä. Lisää tietoa myös komission lehdistötiedotteessa sekä tietosivulla.

https://helsinki.eu/marraskuun-uutiskirje-on-julkaistu/

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12836-A-fair-competitive-digital-economy-digital-levy

Digimaksu eli digital levy on mysteeri. Mitä se tarkoittaa? Itse en pidä siitä, että finanssitransaktioita verotetaan. Finanssitransaktioverot heikentävät markkinoiden toimintaa ja ajavat kaupankäynnin muualle. Ei mikään ihme, että Lontoon City haluttiin EU:n ulkopuolelle. Nyt kannattaa ottaa veroparatiisiyhtiöt käyttöön. 

Even though a wide range of industries base their operations on intangible assets, many global tax policies are centered around online technology sectors as seen in the recent tax schemes of the European states and the OECD. This is quite understandable — just considering the US companies, tech giants are predominantly the largest players in the global market, and along with pharmaceutical companies, they have the most cash parked in offshore subsidies. Given the importance of US tech giants in both the worldwide economy and cash spread, a question that naturally comes to one’s mind is, “How do US tech companies relate to the global corporate tax structure, and to what extent is this relationship characterized by tax avoidance?” In our study, we seek to answer this question by examining the tendency of US tech giants to locate their foreign subsidiaries in tax havens and comparing it with case studies on Chevron and Boeing, representing energy and industrial sectors respectively.

https://econreview.berkeley.edu/tax-havens-a-paradise-for-us-tech-giants/

Nyt näkyy valtiot yrittävän kiristää verokuormaa kaikin mahdollisin tavoin. Toivottavasti nämä hankkeet torpataan. Eurooppalaiset yrittävät iskeä Amerikkaa vasten kun eivät vapaassa kilpailussa pärjää. Säälittävää.

https://www.internationaltaxreview.com/article/b1qdl81fhm9th2/countdown-to-digital-tax

The Commission does not set out precise proposals in its 'roadmap' for initial feedback or its more detailed public consultation. It states that the levy could take the form of a corporate income tax top-up to be applied to all companies conducting certain digital activities in the EU; a tax on revenues created by certain digital activities conducted in the EU; or a tax on digital transactions conducted business-to-business in the EU.

It says the proposed levy would cover digital services, including social media, online market places, and other online platforms that operate in the EU. The consultation asks for views on what online platforms should be caught, asking about a range of activities including price comparison websites, online gaming, streaming services, online news outlets, standardised online teaching and sales of physical goods or services.

The digital levy is one of the proposals from the Commission in response to a request in July 2020 from the European Council for proposals for generating additional resources to support the EU’s borrowing and repayment capacity. The Commission expects to produce a proposal for a Directive for the introduction of a digital levy during the first half of 2021 with a view to the levy being introduced on 1 January 2023.

A digital levy is proposed because the Commission says that "lower taxes or even no taxes at all, paid by companies engaged in the digital economy weaken the sustainability of public finances". It says this is "particularly blatant" at a moment when the EU and member states are facing a greater fiscal and debt burden as a result of the Covid-19 pandemic.

https://www.pinsentmasons.com/out-law/news/eu-consults-on-digital-levy

Digimaksuja ei pitäisi ottaa käyttöön, koska ne tuhoaisivat sen vähän kilpailukyvyn mitä Euroopalla on tietotekniikan palveluissa. 


 

Onneksi Yhdysvallat vastustaa digimaksua. Toivottavasti Joe Biden tekee kaikkensa lopettaakseen tälläisen hulluuden. Yhdysvallat voisi esimerkisi uhata EU:ta ydiniskulla kosto toimenpiteenä. Sitä vartenhan niitä ydinaseita on hankittu. 




Ilmastonmuutos verot ovat sentään järkeviä, koska ilmastonmuutos on iso juttu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti